Pro nováčky

Otužování je časově i finančně nenáročný způsob, jak posílit imunitu. Zimní plavání, v našem případě plavání v řece, je zase jedním z nejsnazších způsobů, jak se otužovat. Taky je to velká zábava. Skoro každý někdy začal se studenými sprchami, málokdo ale vytrvá. Přitom právě pravidelnost a soustavnost je to, bez čeho otužování nefunguje.

Společné zimní plavání v Ostravici pod jezem U Žida vám otužování velmi usnadní. Tím nechci říct, že začátky nejsou těžké, budete muset překonat určitou míru nepohodlí, to je ale stejné, když začnete s jakýmkoli sportem. Neboli, kdo je zvyklý sportovat, bude to mít trochu jednodušší.

Řeknu vám, proč je dobré, když už se rozhodnete otužovat, chodit plavat s námi ve skupině než sami, nebo v malé skupince.

  • Sami riskujete zdraví nebo život. Stačí když se vám udělá nevolno když budete vylézat v vody, spadnete, udeříte se do hlavy a utopíte se půl metru u břehu. Přeceníte síly, budete ve vodě o pár minut déle, než je pro vás dobře, na břehu ztratíte orientaci a umrznete. Atd. Vždy je třeba plavat aspoň ve dvou a jeden na druhého dávat pozor.
  • Malá skupinka má obvykle problémy s pravidelností. Když se rozhodnete chodit plavat v nějaké „ pidiskupince “, často se prostě nedomluvíte – když se plavání dvěma lidem ze tříčlenné skupiny zrovna nehodí, buď půjdete sami (což je špatně), nebo vůbec. Naše skupina vám zajistí, že úplně vždy budete mít ve vodě společnost.
  • Dav vás strhne. Někdy je vlézt do vody těžší než jindy, člověk je nevyspalý, unavený, ne zcela ve formě. Když ale uvidíte dalších 20 lidí, kteří neváhají, odloží svršky a jdou plavat, uvidíte, že se překonáte snadněji.
  • Budete se otužovat hned od začátku správně. To, že si v lednu dáte u vody pivo a přeplavete řeku, z vás otužilce nedělá a stejně tak vám to zdravotně nijak neprospěje. Přínosné to bude, až si navyknete (ideálně) 3x týdně, celou zimu, chodit plavat, a budete plavat právě tak dlouho, abyste si tím neublížili. Déle neznamená lépe. Vedle soustavnosti a pravidelnosti je právě pozvolnost třetím pilířem zdravého otužování. Takže, když poprvé přijdete plavat v lednu, nebudete ve vodě stejně dlouho jako ten, kdo chodí plavat od listopadu.

Z mnoha míst, kde se v okolí Frýdku-Místku dá v zimě plavat, jsem vybral jez U Žida (Staroměstský jez) hned z několika důvodů. Snadná dostupnost pro pěší i autem. Parkování cca 100 metrů od vody. Dostatečný prostor, kam si lze odložit oblečení. Snadný vstup do vody (schody). Bazén se stojatou vodou pro méně zdatné plavce a proudící řeka pro ty zkušenější. Výchozí místo pro následný zahřívací běh.

Pro ty, kdo s námi v sezoně 2019 / 2020 plavat nechodili, stručně popíši, jak to probíhá.

Scházíme se každé pondělí a středu v 16.15, v sobotu v 9 hodin. Jelikož bývá dost zima a zimy si dost užijeme i ve vodě, na opozdilce čekáme maximálně 5 minut. Potom uděláme společné foto a jde se plavat. Kdo jde do vody poprvé, dá mi o tom předem vědět a poprvé přijde v sobotu v 8.50, a než přijdou ostatní, dostane základní teoretickou průpravu a informace o bezpečnosti. Poprvé jde každý do vody se mnou, a to maximálně na dobu, kterou mu určím. Ostatní plavou, jak chtějí podle svých schopností a chuti, nicméně málokdy se v ledové vodě zdržíme déle než 15 minut, většinou jsou za 10 minut všichni z vody venku a naprostá většina lidí plave do 5 minut. Což je doba, která na získání otužilosti bezpečně stačí.

Celé plavání obvykle někdo fotí a fotky pak jsou jak na webu otuzilcifm.cz, tak na FB skupině. Pokud má někdo s focením problém, stačí říct a na fotkách nebude, a stejně tak pokud někomu přijde publikovaná fotka „nelichotivá “, rád ji hned odstraním. Pro většinu lidí je to pěkná památka.

Když budete ve vodě déle než minutku nebo dvě, je to dost individuální, dříve nebo později se setkáte s jevem, kterému se říká otužilecký třes. Ten se do vás nedá přímo ve vodě, ale nejčastěji až když se převlékáte, nebo jste již převlečení. Je to způsobeno tím, že tělesné jádro se ochladí až s určitým časovým odstupem a je velmi nepříjemné a nevhodné v tomto stavu jít rovnou domů (a tam se klepat zimou celý večer.) Nejlepším způsobem jek se zahřát je pohyb. Takže, když všichni doplaveme a jsme převlečení, můžete se přidat ke skupince běžců a velmi pomalým tempem (podle toho nejpomalejšího) běžíme cca 20–25 minut buď proti proudu Ostravice a zpět, nebo proti Morávce a zpět, podle počasí a rozbahněnosti terénu. Tato doba je dostatečná, a i po desetiminutovém plavání ve vodě studené 1 stupeň vám po takovém proběhnutí bude dobře.

Nejsme sportovní oddíl ani sdružení, a tak nemáme žádné výdaje, a tudíž se neplatí žádné členské příspěvky a podobně.

Každý plave na vlastní zodpovědnost a nebezpečí a velice doporučuji, abyste, chcete-li začít se zimním plaváním, absolvovali zátěžový EKG test a konzultovali se svým lékařem, zda je zimní plavání vhodnou aktivitou s ohledem na váš zdravotní stav.

Otužujeme se tak, že vlezeme do vody a plaveme. Neděláme před tím žádná dechová cvičení, nebubnujeme na bubínky ani necvičíme jógu. Nic proti bubínkům a józe, ale to není to, co děláme my Na internetu najdete kurzy, kde se za peníze naučíte dýchat a stát ve vodě se sepjatýma rukama, my ale víme, že ve studené vodě budete dýchat i bez kurzu a ruce patří do vody.

Doporučené doby pobytu ve vodě pro začátečníky jsou tyto:

Teplota vody:                    Čas ve vodě:

  • 16–20 °C                             12–18 minut
  • 12–16 °C                             8–14 minut
  • 8–12 °C                                4–10 minut
  • 4–8 °C                                  2–6 minut
  • 0–4 °C                                  1–4 minuty

Mezi sebou si navzájem tykáme, bez ohledu na věk, pohlaví atd.

Ideální je přijít k vodě v oblečení v němž můžete běžet, přičemž plavky už můžete mít na sobě, ručník, popř. botky do vody v batohu (rovněž vhodném na běh). U vody se svléknete, zaplavete, převléknete zpět do běžeckého a mokré věci dáte do batohu…a běžíte s ním. Nepočítejte s tím, že mezi plaváním a během budete mít čas dát si věci do auta. Botky do vody užijete coby ochranu proti střepům nebo jiným ostrým předmětům, které se na dně mohou vyskytnout. Pokud ale budete celou dobu plavat, pak je potřebovat nebudete – většina lidí chodí bez nich.

Plavecká čepice je, zejména v ledové vodě, vhodná, pokud budete plavat s hlavou pod vodou, jinak to moc smysl nedává. Na rukavice si raději nezvykejte, ruce si na chlad přivyknou, a o to nám přece jde.

Pokud vás cokoliv zajímá, napište mi buď na mail zemeck@seznam.cz, nebo přes Messenger, profil Otakar Zemek je na FB jediný, nebo klidně volejte na 792 349 539.

Opakuji, pokud chcete přijít plavat poprvé, dejte mi o tom předem vědět a přijďte v sobotu v 8.50. Samozřejmě je dobrý nápad přijít se podívat nanečisto kdykoli, ať vidíte, jak to probíhá. Ale do vody se poprvé chodí v sobotu.

Moc se na vás těším a doufám, že si plavání ve studené vodě taky užijete.